widget

Sunday, February 1, 2009

Adab-adab Berdoa



In the Name of Allah, the Merciful, the Compassionate

Firman Allah yang bermaksud: "Berdoalah kepadaKu,nescaya akanKu perkenankan "

Doa adalah tanda kerendahan hati seorang hamba yang sentiasa merasakan serba lemah di sisi
Tuhannya.Allah amat menyukai hamba-hamba Nya yang sentiasa berdoa meminta kepada Nya. Kemudian hendaklah menyerahkan bulat-bulat kepadaNya dengan apa yang dipinta.
"Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,maka bertawakallah kepada Allah.Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepdaNya." -Ali Imran;159-

Suka saya sertakan di sini beberapa doa-doa yang penting dan baik untuk diamalkan setiap kali selepas solat. Doa-doa yang terdapat di dalam surah-surah Al-Quran ini insyaAllah mustajab kerana ia adalah dari Kalam Allah SWT sendiri untuk dijadikan panduan kepada hamba-hambaNya. Selain dari doa-doa yang saya sertakan ini,terdapat banyak lagi doa-doa lain yang diamalkan oleh para anbiyak telah disebut di dalam AL-Quran yang boleh kita amalkan. Antara doa-doa yang sempat saya kongsikan di sini adalah;

1) surah al-Ahqaf, ayat 15.
"Wahai Tuhanku,ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai;dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku dari org-org Islam(yg tundk patuh kepada-Mu)."

2)surah al-Hasyr, ayat 10.
"wahai Tuhan kami!ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap org-org yang beriman.wahai Tuhan kami!sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan Rahmat-Mu."


diantara adab-adab ketika berdoa:

1) Ikhlas ketika berdoa kepada Allah.

2) Mulakan doa dengan memuji dan mengagungkan kebesaran Allah.Selawat dan salam ketas Nabi Muhammad S.A.W diawal dan diakhir doa.

3) Tawakal selepas berdoa dan yakinlah bahawa Allah Maha Mendengar akan memakbulkan doa kita

4) Bersabar dan tertib ketika berdoa.Jangan tergopoh gapah ketika berdoa.

5) Pastikan hati ingat kepada Allah ketika berdoa
.
6) Berdoalah kepada Allah ketika susah dan senang.

7) Mintalah hanya kepada Allah Taala.

8) Jangan berdoa dengan meyumpah atau meminta perkara tidak elok kepada diri sendiri.

9) Rendahkan suara pada tahap diantara berbisik dan boleh didengari(sederhana) ketika berdoa. Tidak terlalu perlahan atau terlalu kuat.

10) Akui dosa dan kesilapan kita,mintalah kepada Allah Maha Penerima Taubat untuk mengampunkan dosa kita,Akuilah bahawa Allah sahajalah tempat kita bergantung serta berharap dan bersyukur kepadaNya

11) Jangan berpura-pura meminta belas kasihan ketika berdoa kepada Allah

12) Merendah diri ketika berdoa kepadaNya

13) Ulang doa kita sebanyak tiga kali.

14) Mengadap Qiblat(arah Kaabah)

15) Menadah tangan.

16) Dalam keadaan berwudhu’ ketika berdoa(jika boleh)

17) Jangan agresif ketika berdoa.

18) Jika kita hendak mendoakan untuk seseorang,berdoalah untuk kita terlebih dahulu.(1)

19) Apa yang dipakai atau dimakan hendaklah dari hasil yang halal

20) Jauhi dari semua dosa.


Rasulullah SAW bersabda, “Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata ‘aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan’” (Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda’ ra.)



______________________________________________________________________________
(1)pernah disebutkan bahawa Nabi Muhammad S.A.W mulakan doa dengan mendoakan dirinya terlebih dahulu,kemudian barulah diikuti doanya untuk Annas,Ibn Abbas,Umm Ismail dan lain-lain.

No comments: