widget

Friday, May 29, 2009

emas itu, ukhuwah ini




"uh,double set??". "sekarang ni dah mata ke berapa?". "bola tampar dah abis game ke belum?pas ni dia main double penentu dengan saya!". Itulah diantara babak-babak genting di dalam gelanggang pingpong wanita pada 1 Mei 2009 yang lalu sebelum ditabalkan sebagai juara bagi pasukan pingpong Irbid wanita dalam temasya tahunan Karnival Sukan Mahasiswa Malaysia Jordan(KARISMA) yang berlangsung di Muktah selama 3hari(31 april-2 mei).

"team A dan B,mari berkumpul semua!Kita berdoa untuk menang iman,emosi dan perlawanan..". "satu tak cukup,dua tak cukup,tiga tak cukup,tak cukup-cukup..Irbid boleh!!".
Ini pula diantara saat-saat manis yang terlakar di gelanggang bola jaring pula selepas beberapa jam kemudian sebelum pasukan bola jaring Irbid merangkul pingat emas bagi team B beserta piala pusingan tajaan MPPM dan pingat gangsa bagi team A.

Alhamdulillah..syukur kepada Allah sebanyak-banyak syukur kerana telah memberi peluang kepada saya untuk menyertai KARISMA pada tahun ini. Syukur itu bukan disebabkan semata-mata kejayaan besar memperoleh pingat emas bagi kedua-dua perlawanan yang saya sertai iaitu bola jaring dan pingpong, tetapi dek kerana ukhuwwah yang telah tercipta di antara saya dan peserta-peserta lain, IRBID terutamanya. Belum pernah rasanya manisnya ukhuwah ini atau dalam kata lainnya soul relationship sebegini indah dan damai. Manakan tidak,sementara menanti debaran perlawanan bola jaring bermula, sahabat-sahabat yang menyokong sempat lagi membuka halaqah di satu sudut penjuru gelanggang untuk bermathurat bersama-sama. Solat fardu berjemaah. Makan berjemaah. Yang tidak pernah berkesempatan bersua muka di irbid, di gelanggang sukan inilah peluang menghulurkan tangan nak sambut bola sambil berborak mesra. Berkenal nama. Mengenyit mata(isyarat nak mintak bola daa).

Kalau sebelum ini bila mendengar perkataan ukhuwah, ada yang berkata,"oh my, islamiknye laa..panggil je la bermember-member ". Saya baru sedar, ukhuwah ini takkan wujud kalau Allah tak izinkan. Walaupun dah sakit,senang,menangis ketawa bersama-sama, belum tentu dapat rasa nikmat persaudaraan yang sebenar. Belum tentu dapat merasai perasaan yang sesuai dengan perkataan 'ukhuwah' tu. Sebab tu kadang-kadang ada yang rasa macam sinis je nak sebut perkataan ukhuwah tersebut. Bila Allah memberkati, tangis ketawa bukan sebarang tetapi beserta kasih sayang. Susah senang bukan semata tetapi beserta kasih mesra. Bila bola terlepas ke tangan lawan, masih mampu untuk bertenang dan memaafkan. Setiap kali sebut perkataan ukhuwah pun, rasa best. Mungkin sebab ada keberkataan. Alhamdulillah.

Ukhuwah itu di hati dan bukan di mulut semata-mata.

Tahun ini adalah yang terakhir kali saya berpeluang menyertai KARISMA. Sebab bulan 6 ini insyaAllah saya akan bergelar siswazah lepasan Universiti Yarmouk dan akan pulang ke Malaysia for good.Sebab tu perasaan hiba agak sedikit berlebihan bila terkenangkan netball team B yang telah bersama-sama bertungkus-lumus memastikan emas netball milik Irbid pada tahun ini. Juga team A yang telah bersama-sama menjalani latihan setiap petang di court & gym. Juga team pingpong Irbid..U all memang best. Untuk adik-adik pingpong, tahun depan pastikan juara lagi ok.(^-^)\/..Walaupun tempoh perkenalan yang hanya sebentar, kalian akan saya kenang sampai pulang ke Malaysia nanti hatta sampai bila-bila insyaAllah. 1001 cerita tentang kita di KARISMA '09.



"(sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara,maka damaikanlah antara saudara-saudara kamu)" -alhujurat-

No comments: